„Kui midagi on selgeks saanud, siis tuleb enda teadmised edasi anda. Mind köidab see, et tudengite õpetamine kohustab õppeaasta alguses üle vaatama uued artiklid ja pean ise olema kursis uue infoga. See motiveerib õpetama,” räägib Jüri Parik, kes on Tartu Ülikooli molekulaar- ja rakubioloogia instituudis õpetanud tudengeid mitukümmend aastat.
Jüri intervjueeris instituudi kommunikatsioonispetsialist Kaidi Koort.
Te töötate Tartu Ülikooli molekulaar- ja rakubioloogia instituudis. Milline näeb täpsemalt välja evolutsioonilise bioloogia õpetaja töö?
Töötan nii TÜ molekulaar- ja rakubioloogia kui ka genoomika instituudis. Olen TÜMRI-s evolutsioonilise bioloogia õpetaja ja annan üliõpilastele loenguid. Õpetan immunoloogiat ja evolutsioonilist bioloogiat. Genoomika instituudis töötan Sanger sekveneerimise peaspetsialistina.
Mitu aastat olete töötanud Tartu Ülikoolis?
Olen olnud Tartu Ülikooliga seotud 100 semestrit. Olen töötanud TÜ molekulaar- ja rakubioloogia instituudis enam-vähem selle loomisest alates.
Tartu Ülikoolis olen töötanud nii nooremteaduri, teaduri kui ka lektori ametikohal. Minu töö pole olnud seotud ainult õpetamisega. Olen teinud koostööd mitmete ettevõtete ja uurimisgruppidega.
Mis tõi Teid Tartu Ülikooli õpetama?
Mind tõi õpetama lõbus ja naljakas lugu. Rääkisin üliõpilastele seoses ühe olümpiaadiga, kuidas minust sai bioloog. Kui olin 7-aastane, siis elasin maakohas, kus kool asus kaugel ja hunte oli hästi palju. Hiljem kolisid vanemad kohta, kus kool oli lähemal ja polnud hunte. Sealt edasi läksin Mustvee keskkooli, kuhu tol ajal suunati haruldane bioloogiaõpetaja Tõnu Lindvet. 8. klassis võtsin osa vabariiklikust bioloogiaolümpiaadist ja võitsin selle. Bioloogiaõpetaja mõjutas mind palju ja seetõttu läksin keskkooli Tartusse. Üks asi viis teiseni ja lõpuks sai minust Tartu Ülikooli õppejõud ja tudengite juhendaja.
Kuidas Te hindate ajas tagasi vaadates tudengeid? Kas üliõpilaste juures on midagi muutunud ja mis täpsemalt?
Alati on olnud laisku ja rumalaid tudengeid. Samuti leidub üliõpilasi, kes on teemast väga huvitatud ja andekad. Kui vaadata ajas tagasi, siis on põhjalikkust jäänud vähemaks.
Mis motiveerib üliõpilasi õpetama?
Kui midagi on selgeks saanud, siis tuleb enda teadmised edasi anda. Mind köidab see, et tudengite õpetamine kohustab õppeaasta alguses üle vaatama uued artiklid ja pean ise olema kursis uue infoga. See motiveerib õpetama.
Tartu Ülikool otsustas Teile anda teenetemärgi „100 semestrit Tartu Ülikoolis”. Millised on muljed seoses teenetemärgi saamisega?
Kui sain teenetemärgist „100 semestrit Tartu Ülikoolis” teada, siis mõtlesin, et olen ülikoolis olnud paganama kaua ja hakkan ilmselt vanaks jääma.
Millega tegelete vabal ajal?
Vabal ajal jalutan koeraga või jalutab koer hoopis minuga. Minul on labrador. Mulle meeldib tegeleda fotograafiaga ja pildistada inimesi.